Gymnasium

Leerlingen die van leren houden en extra interesse hebben in de antieke Griekse en Romeinse culturen kunnen op het Spinoza Lyceum terecht op het gymnasium. In totaal volgen er hier zo’n 250 leerlingen gymnasiumonderwijs.

De vakinhoud op het gymnasium

In de brugklas worden de vakken Antieke Cultuur en Latijn aangeboden. Vanaf de tweede klas volgen leerlingen daarnaast ook Grieks. Aan het eind van de derde klas kun je kiezen of je vanaf de vierde klas Grieks of Latijn wilt gaan volgen, maar je kunt ook doorgaan met beide vakken.

De antieke cultuur blijft steeds een belangrijk onderdeel van de lessen. Zo maken leerlingen kennis met de mythologie, met het ontstaan van de Olympische Spelen en met het dagelijks leven uit die tijd. Als onderdeel van de lessen vinden daarnaast ook excursies plaats naar tentoonstellingen en theaterproducties rond de antieke oudheid. In de vijfde klas staat een reis naar Rome of Griekenland op het programma.

Oudercursus

Voor de ouders van gymnasiumleerlingen wordt een oudercursus Antieke Cultuur georganiseerd, zodat ouders tijdens het avondeten nog een beetje mee kunnen praten met hun kinderen en zodat ze de geheime, in het Oudgrieks geschreven briefjes, die hun kinderen rond laten gaan, stiekem gewoon ook kunnen lezen. De cursus omvat vier avonden en daarin wordt een goed beeld gegeven van wat de gymnasiumopleiding precies inhoudt.

Overstappen

Als het gymnasium bij nader inzien toch geen goede keuze blijkt, dan kunnen leerlingen aan het eind van het derde jaar nog besluiten over te stappen naar het atheneum. Ook gebeurt het ieder jaar wel dat leerlingen vanuit de 1HA-brugklassen juist een overstap naar het gymnasium maken. In dat geval krijgen zij in het begin van het tweede jaar uiteraard een inhaalprogramma, wat vrijwel altijd zorgt voor een succesvolle overstap.

Hierbij de link naar onze gymnasium brochure